Ausztria:
Általános kötelezettség téli gumira nincsen az
országban. Ám hófedte, jeges utakon előírás a hólánc és a téli gumi használata.
Amennyiben a kék közúti táblákat kirakják, kötelező a hólánc használata, még az
átutazóknak is. Van, hogy nem engedik be az autókat az országba hólánc, téli
gumi nélkül. A négyévszakos abroncsokat téli guminak
veszik, feltéve, ha az M+S (Mud, sár + Snow, hó) rövidítés szerepel rajta. Ez a
szabály november 1-jétől április 15-ig érvényes. A 3,5 tonna össztömeget
meghaladó járművekre azonban az idei évtől kötelező a téli gumi.
A szabály értelmében november 1. és április 15. között legalább egy hajtott
tengelyen kötelező az évszaknak megfelelő abroncs használata. A határozat arra
is kitér még, hogy radiál gumik esetében 5 milliméter, a
diagonálnál 6
milliméter (3,5 tonna fölött) a kötelező minimum
profilmélység. Ez alatt a hatóságok úgy tekintik, mintha nem lenne téli
gumi a teherautón. A sofőrnek rendelkeznie kell használható hólánccal
is.
Csehország:
November 1. és április 30. között kötelező a téli gumi
használata Csehországban a 3,5 tonna össztömeget meghaladó járművek esetében,
legalább a hajtott kerekeken. A szabályozás csak azokra a szakaszokra és utakra
vonatkozik, ahol a "Zimni vybava" jelölés érvényes, ami a téli
felszerelésre irányuló kötelezettséget jelöli. Egy estleges ellenőrzés során a
hatóságok nemcsak a gumi meglétét, hanem annak állapotát is ellenőrizhetik, a
profilmélységnek az előírások szerint minimum 6 milliméternek kell lennie,
illetve a gumin szerepelnie kell az M+S, M.S, vagy M&S jelölések
valamelyikének.
Horvátország:
5 cm hónál, vagy jeges útviszonyok között kötelező a hólánc az
autóban, télies körülmények között előírt a téli gumi, de
elfogadják a négyévszakost és a két hajtott kerékre szerelt félmegoldást is.
Luxemburg:
Tilos a vegyes gumik használata (vagyis elöl téli, hátul nyári,
illetve fordítva). A téli gumi használata nem kötelező, de
ajánlott.
Németország:
Hóval borított jeges utakon általában előírják a téli, vagy legalább a
négyévszakos gumit, de Németországban nem kötelező a téli gumi használata.
A közlekedési szabályzatban, akárcsak a magyar KRESZ-ben, a következő áll: a
gépjárművek felszereltségének meg kell felelnie az időjárási viszonyoknak.
Vagyis: minden vezető köteles olyan abronccsal útra kelni, amely biztonságos.
Téli útviszonyoknál ez akár egy jó nyári gumit, vagy négyévszakos gumit is
jelenthet, ha a sofőr biztonságosan tud vele közlekedni. Akinek azonban a
kerekein lévő abroncsokat a német rendőrök alkalmatlannak minősítik, 30 eurós
bírságra számíthat.
Olaszország:
Csak az Aosta-völgyben kötelező október 15. és április 15. között a téli
gumi használata. Különben csak bizonyos tartományokban és útszakaszokon
kötelező a téli gumi, illetve a hólánc.
Svájc:
Aki nem megfelelő gumik miatt akadályozza a közlekedést, magas
bírságra számíthat. Ha valaki nyári gumival, havas, jeges úton balesetet okoz,
őrizetbe vételre is számíthat.
Szlovákia:
Októbertől lakott területen óránként 50 kilométer lett a
sebességhatár, és éjjel-nappal kell használni a tompított fényszórót.
Összefüggő hó, vagy jég esetén kötelező a téli gumi, a sofőr
pedig nem telefonálhat vezetés közben. Jelentősen emelkedett a bírság összege
is Szlovákiában.
Szlovénia:
November 15-től március 15-ig, amennyiben 5 centis a hó, kötelező a téli
gumi használata és előírás a hólánc megléte is (időnként ellenőrzik a
határátlépéskor). Két téli gumit is elfogadnak.
Nem kötelező a téli gumi és a hólánc, de ajánlott télen
Belgiumban, Hollandiában, Romániában, Szerbiában, Nagy-Britanniában, Dániában,
Lengyelországban, Törökországban és Oroszországban.
(Forrás: flotta.nelson.hu)
(2014-12-30)