Nehéz elhinni ma, hogy egyszer volt idő, amikor a vezetéshez több finom motorikus képességre volt szükség.
Kellett az ösztön és az ügyesség a volán mögött. Ez még inkább igaz volt a hóval borított utakon.
Ne feledjük, hogy az 1930-as és 40-es években az amerikai utak még mindig túl fejletlenek voltak.
A téli sószórást –amit ma sem szeretünk- is takarékosan végezték, mivel országszerte csak körülbelül 5000 tonnát dobtak le, de azt is csak a főbb utakon! (Ma akár 20 000 000 tonnát is elhasználnak).
A vállalatok milliókat kezdtek befektetni egy olyan módszer kidolgozásába, amely sokkal könnyebbé teszi a „fehér utakon” való közlekedést.
A finnek gyártottak elsőként, de később a mai nagy amerikai márkák is belefogtak a téli gumiabroncsok készítésébe és elindították saját termékeiket.
Goodyear és Firestone követték elsőként példát, de nem voltak egyedül. Más, kevésbé ismert gyártók saját, agresszív kivitelükkel jelentkeztek a piacra. Többnyire mindannyian közös vonásokat "álmodtak meg", mivel mindenki egy vaskos, sáros-terep futófelületet képzelt el téli gumiként. Ezek keskenyebbek voltak mint a nyári modellek, hogy így növeljék az érintkezési nyomást.
Az ’50-es években a gyártók kísérletezni kezdtek a futófelület újrafutózásával.
A gumikompozíciót alternatív részecskékkel, például a fűrészporral és a fémdarabokkal keverik és így próbálnak elérni hatékony tapadást.
A ’60-as évek újabb forradalmi koncepciót hoztak. Fém szegecsű gumik gördültek le a futószalagokról.
A közúti igény exponenciálisan növekedett. Karcsúbb, kidolgozottabb, kompakt felületek jöttek létre.
A fém csapok jobban beleharaphattak a jeges, havas felületbe, mint eddig bármikor.
Kevés idő alatt jelentős károkat okoztak az útfelületeken, autópályákon. Túl nagy volt a kár ahhoz, hogy a törvényhozók figyelmen kívül hagyják ezt. A későbbi, államonkénti törvényi előírások megfojtották a szegecses gumiabroncs széles körű használatát és így el kellett indítani a gumitechnológia fejlődését.
Az első piacra kerülő téli gumiabroncsot Kelirengasnak hívták. A finn modellt a Nokian gyártotta 1934-ben, és kizárólag haszongépjárművek számára készült.
Két évvel később életre kelt a Nokian ünnepelt Hakkapeliitta gumija, amellyel a személygépkocsik tulajdonosait örvendeztették meg. A Kelirengas komikusan idegen volt megjelenésében. Agresszív, barázdált bordákkal és vízszintesen keresztirányú tömbökkel inkább lapátkerekekre hasonlítottak.
Az esztétikától eltekintve kiválóan működött és a finn teherautókat biztos mozgásban tartotta, ami globális növekedést jelentett az iparban.
A 60-as években a Firestone a téli gumiabroncsok népszerűségének csúcsán volt a Town & Country gumiabroncsokkal.
Az akkori reklámban egy fülbemászó dallam "garantálta", hogy a Town & Country gumiabroncsok előtt nincs akadály, mert keresztül mennek jégen, sáron vagy havon, de ha mégsem, akkor a Firestone kártérítést fizet.
Itt még nagyon érezhető volt mind az ügyfélszolgálat, mind a cég magabiztosságának szintje.
A Firestone még egy ingyenes, műanyag jégkaparót is bedobott ajándékként, csak azért, hogy az üzletekben megszerezzék a vevők barátságát.
A Goodyear sem spórol és 1966-ban Dick Tufeld színész hangjával megreklámozta Suburbanite Safety Spike gumiabroncsait.
Képességeik bizonyítására a Goodyear egy '65 -es Ford Mustanggal csapattot a Svájci Alpokba. A gumiba integrált, a '60 -as évek közepén debütált volfrám-tüskék hajtják ezt a különösen „dühös, hátsókerekű pónit”!
"A tüskék az Alpokban működnek és neked is működni fognak" - mondja Tufeld. -
A Goodyear biztonságra törekvő cég. ( …semmi sem mutatja be jobban a biztonságot, mint az Alpokban elért 160 km / h sebesség!??)
A mai téli abroncsok lenyűgöző, mértéktelen magabiztosságot gerjesztenek. Biztos tapadással, meglehetősen csendesek maradnak hihetetlenül nagy sebesség mellett...
Már 2021-et írunk!
Szerencsénkre… messze van az ősök nehéz, megpróbáltatásokkal teli történelme, de az akkori téli gumi biztonsági szemlélet ma is érvényes: "Áll meg, amikor szükséged van rá! Menj (közlekedj) amikor csak akarsz! "
(2021-01-27)