A legfontosabb különbség nyári és téli gumiabroncsok közötti az, hogy eltérő hőmérsékleti viszonyokra tervezik és alakítják az abroncsokat.
A mi éghajlati viszonyaink között a nyári gumikat tavasztól őszig lehet és tanácsos használni. A gumi gyártók egyöntetű véleménye szerint, ha a használat közbeni hőmérséklet 7 Celsius fok alá csökken, bekövetkezik a nyári gumik anyagának megkeményedése, ezáltal a tapadás és az ehhez kapcsolódó rugalmassága az abroncsoknak erősen csökken. A téli gumik anyaga viszont olyan speciális keverékből készül, hogy a gumiabroncs 7 Celsius fok alatt egészen a kemény fagyokig bezárólag megőrzi rugalmasságát és lágyságát, ami miatt hidegben sokkal jobban tapad, mint a nyári (és négyévszakos) gumiabroncsok. A téli gumik természetesen nemcsak anyagukban különböznek a nyári gumiktól. Az abroncsoknak mélyebb és szélesebb csatornái vannak, különleges profilkiképzésük a nagyobb mennyiségű hó, latyak és víz elvezetésére alkalmas. Az téli gumik felületein számtalan apró külön mozgó lamella van kiképezve, ami még tovább fokozza a gumi tapadását és kapaszkodó képességét.
A téli gumiabroncsok mindennek eredményeképpen a havas-, hideg-, jeges-, nedves útviszonyok között lényegesen jobb tapadást, magas fokú kanyarstabilitást, és sokkalta rövidebb fékutat tudnak a télen is autózóknak biztosítani a nyári gumiabroncsokkal szemben.
A 7 Celsius fokos hőmérsékleti határ pontosabban a napi középhőmérsékletre vonatkozik, ez körülbelül napi szinten úgy áll össze, hogy ebbe beletartoznak a reggeli talaj menti fagyok, valamint a nappali kb.14 Celsius fokos hőmérséklet. Tehát ne azt figyeljük, hogy nappal mekkora a csúcshőmérséklet, mert a legtöbb őszi megcsúszásos, valamint fékezési baleset a reggeli fagypont körüli órákban történik. Bár a gumigyártók a napi középhőmérséklet 7 Celsius fok alá csökkenése alatt ajánlják a nyári gumik lecserélését és a téli gumik használatát. Amennyiben nagyobb részt a hidegebb esti, vagy reggeli órákban használjuk járművünket, és ezekben az időkben 7 Celsius fok, vagy az alatti a hőmérséklet, akkor tanácsos feltenni a téli gumiabroncsokat.
A nyári gumikat tavasszal akkor érdemes a gépkocsira visszahelyezni, ha már huzamosabb ideje 7 Celsius fok felett van a napi középhőmérséklet. Sokan abba a hibába esnek, hogy már március végén az első melegebb napokon lecserélik téli gumijaikat, majd az áprilisi fagyok sajnos alaposan megtréfálják őket.
(2014-04-02)