A szén-dioxid-kibocsátás csökkentése olyan megoldásokat támaszt fel, amelyeket rég a múlt részének tekintettünk.
Így most egy svéd konzorcium olyan szállítóhajót tervez üzembe állítani, amelynek a hajtását a tenger felett fújó szélre bíznák.
Akár már 2023-tól óriási vitorlásokon utaztathatja keresztül az Atlanti-óceánon abroncsszállítmányait a Michelin.
A francia gumigyártó 2050-re tervezi a teljesen szén-dioxid kibocsátás mentes gyártást és az ehhez vezető út egyik fontos eszköze lehet a vitorlás teherszállítás.
Nem a Michelin az első az autóiparban akinél felmerül a vitorlás teherszállítás. Pár éve még elképzelhetetlennek tűnt volna, de mostanra valóság lehet, azaz hamarosan az lesz. Egy svéd hajózási vállalat például már építi az Oceanbird nevű, 200 méter hosszú vitorlást, aminek ugyan a nehézolaj-motoros teherszállítókkal szemben 8 helyett 12 napba telik majd egy észak-atlanti átkelés, de a becslések szerint az üzemanyag fogyasztása és ezzel persze a szén-dioxid- és károsanyag kibocsátása is nagyjából a tizedére csökken.
Azért nem totál nullára, mert hagyományos motorok is lesznek a vitorláson. Ezekre a kikötői manőverezéskor és szélcsendben történő haladáskor továbbra is szükség lesz.
Az Oceanbird nem egy megszokott vitorlás! 200 méter hosszú és 25 méteres víz feletti magasságú.
A hajótestre öt hatalmas, összecsukható szárnyprofil kerül, amelyek teljesen kieresztve 80 méterrel nyúlnak a fedélzet síkja fölé.
Azokat a vitorlás teherszállítókat, amelyekkel a Michelin tervezi a szállításait, 2023-tól a francia Neoline hajótársaság fejleszti ki.
Ezek 136 méter hosszúak lesznek, így kb. 500 autó vagy 280 konténer fér a raktérbe.
A tervek szerint két év múlva ezekből kettő ingázna rendszeresen a francia kikötők és az USA keleti partja között, biztosítva az Amerikába exportált abroncsok egy részének szállítását.
A majdani továbblépés az így szerzett tapasztalatoktól függ, de a Neoline-nak már vannak tervei egy nagyobb hajó építésére is.
A Michelin 2030-ra 15 százalékos csökkenést szeretne elérni a 2018-as teljes szén-dioxid kibocsátási értékéhez képest, így nem kizárt, hogy hamarosan a teljes tengeri szállítmányozásuk szélhajtásra vált.
(2021-02-17)