Néhány cikkel ezelőtt már érintettük a működésük szempontjából a TPMS nyomásvisszajelző rendszereket, de meg kell néznünk mindezt szerelési oldalról is.
Többen kérdezték, hogy miért jelent minimálisan nagyobb költséget a TPMS szelepekkel ellátott abroncsgarnitúra cseréje.
Nos, ismerjük meg a visszajelző rendszerek sajátosságait a szerviz szempontjából is.
Megkülönböztetünk Direkt és Indirekt rendszereket.
Az indirekt rendszer borzasztóan egyszerűen működik, legalábbis a gumik le-felszerelése oldaláról nézve.
Itt az ABS jeleit használja fel a rendszerünk a „guminyomás megállapítására”.
Az autónk agya összehasonlítja a kerekek sebességeit és így ha valamelyik kerékben kisebb a nyomás, érthetően annak a keréknek a sebessége nagyobb lesz, mivel kisebb a gördülési sugár. Ha a rendszer ilyet érzékel, akkor a műszerfalon világít a hibajelző lámpa.
A gumiszerelés szempontjából az indirekt TPMS-rendszer nem igényel különleges bánásmódot és a jól bevált műveletekkel gyorsan elvégezhető a gumi le- és felszerelése.
Nézzük a bonyolultabb Direkt rendszert!
A direkt rendszer működéséhez minden kerékben beszerelt, saját nyomásérzékelő van, mely nagyfrekvenciás 434 MHz rádióhullámon továbbítja a jeleket a jármű megfelelő érzékelője és szoftvere felé.
A szenzor általában egy egység a szeleppel, ezért a szelepjavítás -ha javítható egyáltalán- kizárólag megfelelő célszerszámokkal és javítókészlettel lehetséges. Sajnos a legtöbb esetben csak a szenzor cseréjével szüntethető meg a hiba.
Amikor a műhelybe érkezik az autó, akkor a szerelőnk megállapítja, hogy rendelkezik-e a jármű TPMS-rendszerrel és ha igen, akkor melyik fajtával.
A direkt rendszerek egyedi azonosítójának -ID- kiolvasásával elvégzi a diagnosztikát és ekkor tudhatjuk meg, hogy melyik szenzorral van probléma.
A kiolvasás eredményeként a több adat mellet megkapjuk a visszajelzőnk akkumulátorának és a forgásérzékelőjének állapotát is.
Indulhat a szerelés!
Természetesen ebben az esetben is a nyomás csökkentése, a levegő kiengedése az első lépés.
A TPMS szenzoros kerék szerelése nagyobb odafigyelést és sok esetben speciális szerszámokat igényel.
A direkt rendszerre igaz, hogy a gumi fel-leszerelése kiemelt veszélyt jelent a szenzorok épségére, ezért fokozott óvatossággal kell a műveleteket végrehajtani. Ezeknél a szelepeknél fontos, hogy nikkel bevonatú szelepmag kerüljön, mivel így kapunk megfelelő korrózióállóságot és kellő tömítettséget.
Úgy hiszem, sikerült röviden összefoglalni, hogy mennyivel több törődést, időt, szakmai felkészültséget, nagyobb odafigyelést és kiemelkedő szerszámozottságot igényel minden jármű, ami direkt TPMS rendszerrel van szerelve.
Ne feledje!
Keresse fel bátran az autó- és gumiszervizünket, ahol képzett kollégáinkkal állunk az ön rendelkezésére és megoldjuk a problémáit.
Online időpotfoglalás: https://gumiszervizem.hu/booking/69
(2021-04-07)