2014. November 1-től kizárólag abroncsnyomás ellenőrző rendszerrel (TPMS)
felszerelt személyautókat lehet regisztrálni. A rendszert ellenőrzik a műszaki
vizsgán is.
Mit is jelent a TPMS (Tire Pressure
Monitoring System)?
Néhány autógyár már korábban is beépített keréknyomás-ellenőrző rendszert,
elsősorban prémium márkákba, típusokba. Ezek a TPMS rendszerek nem pusztán
kényelmi funkciót látnak el. A biztonságos vezetés mellett segítenek elkerülni
a magasabb üzemanyag-fogyasztást, a gumik gyors kopását.
Az abroncsnyomás-ellenőrző rendszer
folyamatosan figyeli a jármű kerekeiben lévő légnyomást. A rendszer lehet
direkt, vagy indirekt rendszer:
A légnyomást mindkét esetben szenzor, jeladó méri. A direkt rendszer esetén az
abroncsba beépített érzékelő, az indirekt rendszernél a jármű ABS szenzora
ellenőrzi a légnyomást.
Amennyiben nem megfelelő guminyomást érzékel a TPMS rendszer, hibakódot generál
és a gépkocsi műszerfalán egy hibajel jelenik meg.
A TPMS rendszer három alapvető funkciót lát el:
Néhány szó az új EU TPMS szabályról:
Az Európai
Unió előírása szerint 2014. novemberétől kizárólag abroncsnyomás-ellenőrző
rendszerrel (TPMS) felszerelt autókat lehet regisztrálni. A rendelet ugyanakkor
nem határozza meg az adott rendszer típusát, így a gyártók direkt és indirekt
rendszereket egyaránt alkalmazhatnak, amennyiben azok megfelelnek az ECE-R64
előírásnak.
FONTOS: A nem, vagy nem megfelelően működő rendszer, vagy szenzor hibakódot
eredményez a járműben, amelyet a műszaki vizsga folyamán is ellenőriznek. Az abroncsnyomás-ellenőrző rendszerek régebbi autó típusokba való utólagos
beszerelése nem kötelező.
Mi a teendőnk, ha világít a TPMS lámpa?
- Biztonságos helyen húzódjunk le, álljunk meg, ellenőrizzük az abroncsokat és a bennük lévő légnyomást
- Szükség esetén autópumpával fújjuk fel a kereket. Néhány óra múlva ellenőrizzük újra a guminyomást!
- Ha a gumikban megfelelő a légnyomás, a műszerfal TPMS hibajele eltűnik. Ne essünk pánikba, ha nem azonnal alszik el a lámpa, néhány perc is eltelhet, mire a rendszer megfelelően ellenőrzi a kerekek nyomását.
- Ha a hibajel továbbra is világít, sürgősen forduljunk szakszervizhez.
További lényeges információk:
A TPMS rendszert évente ellenőrizni, szervizelni kell. A TPMS szenzorok élettartama 4 év, vagy 160.000 Km.
Ezt követően a TPMS szenzorokat ki kell cserélni. A TPMS szenzorokat számítógéppel
a konkrét autóhoz kell programozni, ha a kerekek pozíciója megváltozott, ha új
szenzort építettek be, felni csere esetén, valamint ha a szenzor sérült, vagy
hibás. Ezeket a műveleteket csak megfelelő TPMS Diagnosztikai eszközökkel
felszerelt szervizekben lehet elvégeztetni.
Mi, a Bujáki gumi szakembereivel és a legmodernebb diagnosztikai eszközökkel
állunk rendelkezésére. Keressen minket bizalommal!