Mint minden használati cikkünk, így az autónkon lévő gumik is elhasználódnak.
Sokszor, sokan a DOT számokat tartják a legfontosabbnak, holott akad más tényező is bőven, amire oda kell-ene figyelni!
Mielőtt rátérnék a DOT számok „misztikus erejére” nézzük meg, hogy a tulajdonosok mivel óvhatják vagy éppen rongálhatják meg sok esetben a frissen vásárolt abroncsaikat.
Az abroncsok élettartama és futásteljesítménye több dologtól is függ, mint például a felépítésüktől, a sofőr stílusától, az éghajlattól, az útviszonyoktól, valamint a karbantartásuktól...
Így már teljesen érthető, hogy nem tudhatjuk előre, hogy meddig tudjuk majd használni és mikor kell cserélnünk!
Jó, ha odafigyelünk arra, hogy az 5 vagy a több éves abroncsokat évente legalább egyszer meg kell vizsgáltatni szakműhelyben.
Ha a gyártást követő 10 év elteltével nem cserélték még le az abroncsokat, akkor ebben az esetben javasoljuk, hogy cseréltesse le őket. Ezt akkor is tanácsos megtenni, ha használhatónak tűnnek és nem koptak még el.
Ha odafigyel az abroncs megfelelő légnyomására, a futófelület kopására, a futóműre és egyebekre, akkor meghosszabbíthatja ezek élettartamát.
Nagyban károsodhat az abroncsa gyors indulások és vészfékezések esetén. Sérüléseket okozhatnak a rossz minőségű utak, kátyúk, padkák. Ezekből pedig van sok!
Ha a járműve menettulajdonságai -hirtelen- megváltoztak, akár zaj vagy rezgés lépett fel, forduljon mihamarabb szakemberhez.
Kiemelten fontos, hogy nyári abroncsokat NE használja havon és jégen!
Nem csak a személyes biztonsága szempontjából nézve nem megfelelő, hanem az abroncsok élettartama lényegesen lecsökken. Ugyanez fordítva, a téli gumik nyári használatára is igaz.
Károsodást okozhat az abroncstípusok felcserélése vagy a nem kompatibilis kerék és felni méretek használata.
Nem szerencsés olyan abroncsok felszerelése, amelyeknek sebességértéke és terhelési indexe nem felel meg minimálisan a jármű gyártója által eredetileg megadottnak.
Nos… nézzük, mi a helyzet a DOT fronton!
A DOT szám 4 karakteréből az első kettő a gyártási év adott hetét, a második kettő a gyártási évet jelöli.
Néhányan csak az „idei” abroncsot keresik, pedig a gumiabroncs nem gyorsan romló áru, mivel a hasznos tulajdonságait éveken keresztül, változatlan formában és minőségben képes megőrizni!
A legyártott abroncsok tartós fogyasztási cikknek számítanak!
A Michelin szakértői szerint, ha a gumiabroncs akár 3 évet áll a raktárban -szakszerű tárolás esetén- az mindössze néhány napi normál használatnak felel meg.
Tehát, a maximum három éve gyártott abroncs „Frissen Gyártott-nak” minősül, míg a 3-5 éve gyártottnál az „ÚJ” a pontos megnevezés.
Ebből kiindulva az 5 éve legyártott abroncsok teljes értékű terméknek tekintendők és a felszerelésüket követően további 5 évben használhatók.
A Garanciális idő mindig a gumiabroncs eladásától kezdődik !!
Összefoglalva:
"Nem feltétlenül a szomszéd, a hentesünk vagy a kőműves barát véleményét kell ez ügyben meghallgatni, hanem át kell olvasni a világ egyik legnagyobb gumigyártójának, a Michelin cég hivatalos kiadványát."
(2021-03-03)