Biztosan hallották már a „karbonlábnyom” kifejezést.
Igen, az egyik legnagyobb szén – dioxid kibocsátó a gumiipar. Ezt a „lábnyomot” nem csak csökkenteni szeretnék a világon, hanem 2050-re nagyon sokan vállalták a karbonsemlegességet. Ebben a törekvésben az egyik élenjáró a Michelin.
Az elmúlt 100-110 év alatt hatalmasat változott a világ.
A fogyasztói társadalmunk mindenből többet és újabbat kíván. Mindezt persze le is kell gyártani azonnal.
Világunkban egyre több a jármű, így nagyobb gyárak és ezek folyamatos működése az igény.
A fejlődéssel együtt járt a környezetünk kimagasló mértékű károsítása, amire sajnos sokáig nem figyelt senki.
A gumiabroncsok összetevőinek nagy része természetes eredetű, de a gumik gyártásához szükséges még nagy mennyiségű energia és egyéb nyersanyag is.
Beláthatjuk, hogy hosszútávon az előállításuk ebben a verzióban és ütemben nem fenntartható.
A járműveink abroncsainak feltalálását követően kis idő elteltével megjelentek a szintetikus gumik, amelyeket a kaucsuk helyettesítésére találtak ki.
A gyártási technológia fantasztikus sebességgel fejlődésnek indult, mivel a természetes és szintetikus kaucsukon kívül már szénport, szilikát, gyantát alkalmaztak, a feszesebb tartás érdekében pedig textíliákat és acélszálas övszerkezetet használtak.
Egy korábbi cikkünkben is említettem, hogy pl: a Michelin abroncsai ~ 28%-ban tartalmaznak természetes és újrahasznosított anyagokat, de terveik szerint 2050-re elérnék a 100 százalékot.
Egy -talán svéd- vállalat ötlete alapján egy újrahasznosító üzemet is felépítenek, ahol az elhasznált abroncsokat oxigénhiányos környezetben hevítenék, aminek eredményeképp szintetikus olajat tudnak előállítani.
Az eljárással megszüntethetővé válik a további kőolajszármazékok felhasználása.
Mindemellett a Michelin a több lábon állást tartja szem előtt.
Ezt úgy gondolja megvalósítani, hogy az eddigi, fő gumiabroncs-üzletág mellett üzletrészek vásárlásával, fejlesztésével is kíván foglalkozni.
Ezek szolgáltatások és megoldások magukba foglalják például az orvosi eszközök gyártásában való részvételt vagy a hidrogénalapú mobilitás fejlesztését, amiben a cég szintén vezető pozícióra törekszik. Ezen felül új lehetőségek kutatásával gyártanának és forgalmaznának modern szállítószalagokat és tömítőanyagokat.
A Michelin a munkavállalói kapcsolatok terén is példamutatásra készül. A következő tíz évben nagyobb hangsúlyt fordítanak az üzemi biztonságra és a vállalat nagy mértékben javítani akarja a dolgozói lojalitást.
Reménykedjünk abban, egyre több nagy vállalat ráeszmél, hogy a földünk védelme kiemelkedően fontos és a felesleges szennyezés nem mehet tovább.
Bízzunk abban, hogy a tervek megvalósulnak és a következő generációknak példamutatásként szolgálhatunk a környezetünk védelmét érintően.
(2021-04-12)