vpn_key vpn_keyBEJELENTKEZÉS
BEJELENTKEZÉS

Elfejejtett jelszó?

search

GUMIABRONCS KERESŐmenu

MÉRET: / /
Seb. Ind.:
GYÁRTÓK:
TÍPUS:

IDÉNY:
BENZINHATÉKONYSÁG:
ESŐS ÚTON TAPADÁS:
KERES

ACÉL ÉS ALUFELNImenu

TÍPUS:
GYÁRTÓK:
SZÉLESSÉG X ÁTMÉRŐ: X
OSZTÓKÖR: X
KERES

Futómű állítás
javítás



                                             

-          Futómű javítás és Futómű állítás

 

Az autókban a futómű  ,biztonsági szempontból igen jelenős szerepet tölt be. Sajnos azonban ezt nagyok sokan  figyelmen kívül  hagyják . Pedig a jó állapotú gumiabroncsok és a jó , rendszeresen karbantartott, szervizelt futómű  az egyik legfontosabb tényezője a biztonságos közlekedésnek .

Az autók normális ,rendeltetésszerű használata közben a gumiabroncsnak és a futóműnek  kell biztosítani az autó és az úttest közötti folyamatos kapcsolatot. A gépjárművek gumiabroncsainak állapotát és élettartamát  valamint az autók úton való stabilitását jelentősen befolyásolja a  hibátlan és jól beállított futómű.

Futómű állítás megkezdése előtt mindig meg győződünk hogy a gumiabroncsok állapota megfelelő állapotban vannak-e a levegő nyomása megfelelően be vannak-e állítva , illetve hogy a kormány összekötő  gömbfejek ,  szilentblokkok  és kormánymű kifogástalan állapotban legyenek.

Ezek  alkatrészek valamelyike  rossz állapotú akkor a futómű állítás csak a hibás ,rossz alkatrész cseréje után javasolt.

  Fasep Ato.XP Futóműállító
(Részletek Dr. Lakatos István: Futóműdiagnosztika könyvéből)

2. fejezet: Futóműbeállítási jellemzők

A futómű diagnosztika a kerék- és futómű-beállítási paraméterek méréstechnikája, amelyhez elsőként a mérési viszonyítási rendszert kell definiálni:

  1. A futómű-beállító készülékek a futómű geometriai jellemzői közül számosat a gravitációs erőtér irányához (a gravitáció-vektor által kijelölt függőleges irány) viszonyítanak. Emiatt előfeltétel, hogy a mérés során a jármű vízszintes síkon álljon.
  2. A többi futómű jellemző mérése pedig valamilyen - a járműre jellemző - jellegzetes tengelyhez viszonyítva történik.a jrm vonatkoztatsi tengelyei.jpg Ez utóbbi kifejtéséhez további definíciók szükségesek:
    A legegyszerűbb lehetőség ebből a szempontból a jármű szimmetria tengelye, amely már kétfejes mérőműszerek esetében is alkalmazható (2.2 ábra). Ez azonban az első tengely paramétereinek mérésekor nem ad megfelelően pontos eredményt. A jármű ugyanis a hátsó kerekek középsíkjainak szögfelezője által meghatározott irányba halad. Ezt az irányt nevezik tényleges menettengelynek (2.2 ábra). Menet közben ugyanis a jármű kormányzott kerekei ennek megfelelően állnak be egyenes-menetben. Célszerű tehát, ha az első kerekek beállítási paramétereit a tényleges menettengelynek megfelelően mérjük meg. A négy mérőfejes műszerek erre alkalmasak, hiszen a hátsó két mérőfej által meghatározott tényleges menettengely képezi az első kerekek mérésének alapját

2.1 A kerékbeállítási paraméterek

A kerék-beállítási paraméterek alapvetően befolyásolják a jármű egyenes- és ívmeneti tulajdonságait, a tapadási viszonyokat és a gumiabroncsok kopását.
A kerék-beállítási és kormányzási paraméterek az alábbiak:

Tengelytávolság:

tengelytvolsg.jpgA tengelytávolság az első és a hátsó tengely középvonala között mért távolságot jelenti (2.2 ábra). Többtengelyes járművek esetén az egyes tengelytávolságokat elölről hátrafelé adják meg. Nagyobb tengelytávolság esetén nagyobb hasznos teret lehet kialakítani a járműben és jobb a menetkomfort is. A jármű ilyenkor kevésbé érzékeny a bólintó lengésekre. Kis tengelytávolság esetén viszont könnyebben vehetők be a szűk kanyarok.

Nyomtáv:

nyomtv.jpgA nyomtáv az azonos tengelyen levő kerekek talpfelület középpontjainak távolsága (2.3 ábra). Ikerkerekek esetében az ikerkerék-középpontok közötti távolságot értjük rajta. A nyomtáv nagysága jelentős hatással van a jármű ívmeneti tulajdonságaira. A nagyobb nyomtáv nagyobb ívmeneti sebességet tesz lehetővé. A keresz- és ferde-lengőkaros független kerékfelfüggesztések esetében ki- és berugózáskor nyomtáv-változás lép fel. Ez növeli a gördülési ellenállást és az abroncskopást. Ilyen esetekben romlanak a jármű egyenesmeneti tulajdonságai is.

Kerékösszetartás:

A kerékösszetartás a kétoldali keréksíkok kerékpánt átmérőnyi hosszon vett távolságváltozásának nagysága a vízszintes síkban. A definíció szerinti mértékegysége mm. Amennyiben azonban a jármű vonatkoztatási tengelyéhez (szimmetriatengely, tényleges menettengely) viszonyítva mérjük, fok-szögperc dimenzióban kapjuk meg értékét. Végül, ha a kerékpánt átmérőnél nagyobb hosszra vonatkoztatjuk (pl. a tengelytávra), akkor mértékegysége mm/m.
A kerékösszetartás pozitív, ha a kerékpántok távolsága a menetirány szerint elöl kisebb, mint hátul. Az egyedi kerékösszetartás az egyik oldali kerék vonatkoztatási tengellyel bezárt szögét jelenti. Négyfejes műszer esetén a vonatkoztatási tengely a hátsó tengelynél a jármű szimmetriatengelye, míg az első tengelynél a tényleges menettengely (2.4 ábra).
kerksszetarts.jpgAmennyiben egy adott jármű hátsó tengelyének kerekeinél az egyedi összetartás értékek nem azonosak, akkor az első tengely kerekei által meghatározott szög szögfelezőjének a tényleges menettengellyel párhuzamosnak kell lennie: azaz az azonos egyedi kerékösszetartás értékeket a tényleges menettengelyhez kell beállítani. (2.4 ábra). (Ilyenkor a jármű enyhén oldalazva halad és a kormánykerék nem áll középhelyzetben.)

Egyenesmeneti helyzet:

egyenesmeneti kerklls.jpgA kormányzott kerekek egyenesmeneti helyzetén azt értjük, ha az első kerekek egyedi kerékösszetartása megegyezik (2.5 ábra)

Menettengely szög:

menettengely szg.jpgA menettengely szög (2.6 ábra) a tényleges menettengely és a jármű szimmetriatengelye által bezárt szög. Értéke pozitív, ha a tényleges menettengely előre és balra mutat. A jármű a tényleges menettengely által meghatározott irányban halad egyenesen.
A tényleges menettengely helyzetét az alábbi paraméterek határozzák meg:
- a hátsó kerekek kerékösszetartása,
- a hátsó tengely ferdeállása,
- a hátsó tengely oldalirányú eltolódása.

Kerékdőlés:

kerkdls.jpgA kerékdőlés a kerék síkja és a jármű menetirányára merőleges sík metszésvonalának a függőlegessel bezárt szöge (2.7 ábra). Értéke pozitív, ha a kerék a függőlegeshez képest kifelé és negatív, ha befelé dől. A dőlést fokban mérjük az alábbi peremfeltételek mellett:
- hátsó kerekek dőlése: egyenesmeneti helyzetben,
- első kerekek dőlése kormánykerék középhelyzetben.
A kerékdőlés nem megfelelő értéke az alábbi hibákat okozhatja:


Csapterpesztés:

A csapterpesztés a tengelycsonk-csap középvonala (valóságos vagy képzetes) és a függőleges által bezárt szög vetülete a menetirányra merőleges síkon (2.8 ábra). Értéke pozitív, ha a tengelycsonk-csap felső vége a függőlegestől befelé dől.
A csapterpesztés értéke alákormányzáskor megnő, ami visszatérítő erőt eredményez. A csapterpesztés nem megfelelő értékéből eredő hibajelenségek:


Vissza


AKCIÓS TERMÉKEK

Hankook
Hankook K435 Kinergy Eco2 82 T (475 kg 190 km/h) nyárigumi Raktáron
MÉRET: 185/60R14
25 335,- Ft 15 125,- Ft
Nyári
C
A
70 dB
Hankook
Hankook K127 94 Y XL HRS (670 kg 300 km/h) nyárigumi Raktáron
MÉRET: 225/45R17
27 999,- Ft
Nyári
B
A
70 dB
Laufenn
Laufenn LK41+ G Fit EQ 88 T (560 kg 190 km/h) nyárigumi Raktáron
MÉRET: 185/70R14
15 299,- Ft
Nyári
C
B
70 dB
Michelin
Michelin CROSSCLIMATE+ 97 Y XL (730 kg 300 km/h) 4 évszakosgumi Raktáron
MÉRET: 245/40R18
51 310,- Ft
Négyévszakos
C
B
69 dB
Vredestein
Vredestein Ultrac Satin 101 W XL FSL (825 kg 270 km/h) nyárigumi Raktáron
MÉRET: 225/55R17
55 091,- Ft 34 190,- Ft
Nyári
C
A
70 dB
Firestone
Firestone Roadhawk 91 Y XL FR (615 kg 300 km/h) nyárigumi Raktáron
MÉRET: 215/45R17
51 092,- Ft 26 230,- Ft
Nyári
C
A
72 dB
Michelin
Michelin CROSSCLIMATE+ 99 V XL ( 240 km/h) 4 évszakosgumi Raktáron
MÉRET: 205/65R15
34 400,- Ft
Négyévszakos
B
B
69 dB
Bridgestone
Bridgestone LM005 92 H (630 kg 210 km/h) téligumi Raktáron
MÉRET: 205/60R16
32 740,- Ft
Téli
C
A
71 dB
Continental
Continental ContiPremiumContact 5 92 H (630 kg 210 km/h) nyárigumi Raktáron
MÉRET: 205/60R16
45 605,- Ft 30 998,- Ft
Nyári
C
A
71 dB
Point S
Point S SUMMERSTAR 3+ 84 T (500 kg 190 km/h) nyárigumi Raktáron
MÉRET: 175/65R15
14 999,- Ft
Nyári
E
B
70 dB
Laufenn
Laufenn LK01+ S Fit EQ 101 W XL (825 kg 270 km/h) nyárigumi Raktáron
MÉRET: 225/55R17
21 998,- Ft
Nyári
C
B
72 dB
Hankook
Hankook K125 Ventus Prime3 92 W XL (630 kg 270 km/h) nyárigumi Raktáron
MÉRET: 225/40R18
55 068,- Ft 25 999,- Ft
Nyári
C
A
72 dB

LEGFRISEBB HÍREINK

Új abroncsokat vásárolunk! De melyiket válasszuk?
2021-02-26

Új abroncsokat vásárolunk! De melyiket válasszuk?

Ha a mai dátumot figyelembe vesszük, akkor sajnálattal állapíthatjuk meg, hogy heti több alkalommal is emelkedik az üzemanyagok ára. Ilyen, nem éppen kellemes hírek hallatán többször elgondolkodunk, hogy mit lehetne tenni, hogy egy kicsit tudjunk spórolni. Nem is hinnénk, hogy a jól kiválasztott gumiabroncs milyen takarékos tud lenni!
Tartós megoldás :  A Goodyear bemutatja az EfficientGrip Cargo 2-t !
2021-02-23

Tartós megoldás : A Goodyear bemutatja az EfficientGrip Cargo 2-t !

A Goodyear kibővíti könnyű tehergépjárművekhez kapcsolható termékportfólióját. Az EfficientGrip Cargo 2 egy új nyári gumiabroncs, amely megfelel a gyorsan növekvő kisteher szegmens fogyasztói igényeinek.
Hatalmas választékkal érkezik a tavaszi megújulás!
2021-02-22

Hatalmas választékkal érkezik a tavaszi megújulás!

Lassacskán itt az ideje, hogy ledobjuk a télikabátokat, papucsra cseréljük a csizmákat és leszereltessük a téli gumiabroncsokat. Várjuk a tavaszt, mert az együtt jár a változással és a megújulással! Hozzánk hatalmas nyári gumi kínálattal érkezett!
Mire képes a Pirelli Cyber Tire rendszere?
2021-02-22

Mire képes a Pirelli Cyber Tire rendszere?

Szinte hihetetlen, de a világon először az új Pirelli Cyber gumiabroncs képes „beszélgetni egy autóval”. No nem a tegnapi meccs eredményeket és a hétvégi pecázási élményeket tárgyalják ki! Az új rendszer ennél sokkal fontosabb infókat ad át az autó agyának.