vpn_key vpn_keyBEJELENTKEZÉS
BEJELENTKEZÉS

Elfejejtett jelszó?

search

GUMIABRONCS KERESŐmenu

MÉRET: / /
Seb. Ind.:
GYÁRTÓK:
TÍPUS:

IDÉNY:
BENZINHATÉKONYSÁG:
ESŐS ÚTON TAPADÁS:
KERES

ACÉL ÉS ALUFELNImenu

TÍPUS:
GYÁRTÓK:
SZÉLESSÉG X ÁTMÉRŐ: X
OSZTÓKÖR: X
KERES

Futómű állítás
javítás



                                             

-          Futómű javítás és Futómű állítás

 

Az autókban a futómű  ,biztonsági szempontból igen jelenős szerepet tölt be. Sajnos azonban ezt nagyok sokan  figyelmen kívül  hagyják . Pedig a jó állapotú gumiabroncsok és a jó , rendszeresen karbantartott, szervizelt futómű  az egyik legfontosabb tényezője a biztonságos közlekedésnek .

Az autók normális ,rendeltetésszerű használata közben a gumiabroncsnak és a futóműnek  kell biztosítani az autó és az úttest közötti folyamatos kapcsolatot. A gépjárművek gumiabroncsainak állapotát és élettartamát  valamint az autók úton való stabilitását jelentősen befolyásolja a  hibátlan és jól beállított futómű.

Futómű állítás megkezdése előtt mindig meg győződünk hogy a gumiabroncsok állapota megfelelő állapotban vannak-e a levegő nyomása megfelelően be vannak-e állítva , illetve hogy a kormány összekötő  gömbfejek ,  szilentblokkok  és kormánymű kifogástalan állapotban legyenek.

Ezek  alkatrészek valamelyike  rossz állapotú akkor a futómű állítás csak a hibás ,rossz alkatrész cseréje után javasolt.

  Fasep Ato.XP Futóműállító
(Részletek Dr. Lakatos István: Futóműdiagnosztika könyvéből)

2. fejezet: Futóműbeállítási jellemzők

A futómű diagnosztika a kerék- és futómű-beállítási paraméterek méréstechnikája, amelyhez elsőként a mérési viszonyítási rendszert kell definiálni:

  1. A futómű-beállító készülékek a futómű geometriai jellemzői közül számosat a gravitációs erőtér irányához (a gravitáció-vektor által kijelölt függőleges irány) viszonyítanak. Emiatt előfeltétel, hogy a mérés során a jármű vízszintes síkon álljon.
  2. A többi futómű jellemző mérése pedig valamilyen - a járműre jellemző - jellegzetes tengelyhez viszonyítva történik.a jrm vonatkoztatsi tengelyei.jpg Ez utóbbi kifejtéséhez további definíciók szükségesek:
    A legegyszerűbb lehetőség ebből a szempontból a jármű szimmetria tengelye, amely már kétfejes mérőműszerek esetében is alkalmazható (2.2 ábra). Ez azonban az első tengely paramétereinek mérésekor nem ad megfelelően pontos eredményt. A jármű ugyanis a hátsó kerekek középsíkjainak szögfelezője által meghatározott irányba halad. Ezt az irányt nevezik tényleges menettengelynek (2.2 ábra). Menet közben ugyanis a jármű kormányzott kerekei ennek megfelelően állnak be egyenes-menetben. Célszerű tehát, ha az első kerekek beállítási paramétereit a tényleges menettengelynek megfelelően mérjük meg. A négy mérőfejes műszerek erre alkalmasak, hiszen a hátsó két mérőfej által meghatározott tényleges menettengely képezi az első kerekek mérésének alapját

2.1 A kerékbeállítási paraméterek

A kerék-beállítási paraméterek alapvetően befolyásolják a jármű egyenes- és ívmeneti tulajdonságait, a tapadási viszonyokat és a gumiabroncsok kopását.
A kerék-beállítási és kormányzási paraméterek az alábbiak:

Tengelytávolság:

tengelytvolsg.jpgA tengelytávolság az első és a hátsó tengely középvonala között mért távolságot jelenti (2.2 ábra). Többtengelyes járművek esetén az egyes tengelytávolságokat elölről hátrafelé adják meg. Nagyobb tengelytávolság esetén nagyobb hasznos teret lehet kialakítani a járműben és jobb a menetkomfort is. A jármű ilyenkor kevésbé érzékeny a bólintó lengésekre. Kis tengelytávolság esetén viszont könnyebben vehetők be a szűk kanyarok.

Nyomtáv:

nyomtv.jpgA nyomtáv az azonos tengelyen levő kerekek talpfelület középpontjainak távolsága (2.3 ábra). Ikerkerekek esetében az ikerkerék-középpontok közötti távolságot értjük rajta. A nyomtáv nagysága jelentős hatással van a jármű ívmeneti tulajdonságaira. A nagyobb nyomtáv nagyobb ívmeneti sebességet tesz lehetővé. A keresz- és ferde-lengőkaros független kerékfelfüggesztések esetében ki- és berugózáskor nyomtáv-változás lép fel. Ez növeli a gördülési ellenállást és az abroncskopást. Ilyen esetekben romlanak a jármű egyenesmeneti tulajdonságai is.

Kerékösszetartás:

A kerékösszetartás a kétoldali keréksíkok kerékpánt átmérőnyi hosszon vett távolságváltozásának nagysága a vízszintes síkban. A definíció szerinti mértékegysége mm. Amennyiben azonban a jármű vonatkoztatási tengelyéhez (szimmetriatengely, tényleges menettengely) viszonyítva mérjük, fok-szögperc dimenzióban kapjuk meg értékét. Végül, ha a kerékpánt átmérőnél nagyobb hosszra vonatkoztatjuk (pl. a tengelytávra), akkor mértékegysége mm/m.
A kerékösszetartás pozitív, ha a kerékpántok távolsága a menetirány szerint elöl kisebb, mint hátul. Az egyedi kerékösszetartás az egyik oldali kerék vonatkoztatási tengellyel bezárt szögét jelenti. Négyfejes műszer esetén a vonatkoztatási tengely a hátsó tengelynél a jármű szimmetriatengelye, míg az első tengelynél a tényleges menettengely (2.4 ábra).
kerksszetarts.jpgAmennyiben egy adott jármű hátsó tengelyének kerekeinél az egyedi összetartás értékek nem azonosak, akkor az első tengely kerekei által meghatározott szög szögfelezőjének a tényleges menettengellyel párhuzamosnak kell lennie: azaz az azonos egyedi kerékösszetartás értékeket a tényleges menettengelyhez kell beállítani. (2.4 ábra). (Ilyenkor a jármű enyhén oldalazva halad és a kormánykerék nem áll középhelyzetben.)

Egyenesmeneti helyzet:

egyenesmeneti kerklls.jpgA kormányzott kerekek egyenesmeneti helyzetén azt értjük, ha az első kerekek egyedi kerékösszetartása megegyezik (2.5 ábra)

Menettengely szög:

menettengely szg.jpgA menettengely szög (2.6 ábra) a tényleges menettengely és a jármű szimmetriatengelye által bezárt szög. Értéke pozitív, ha a tényleges menettengely előre és balra mutat. A jármű a tényleges menettengely által meghatározott irányban halad egyenesen.
A tényleges menettengely helyzetét az alábbi paraméterek határozzák meg:
- a hátsó kerekek kerékösszetartása,
- a hátsó tengely ferdeállása,
- a hátsó tengely oldalirányú eltolódása.

Kerékdőlés:

kerkdls.jpgA kerékdőlés a kerék síkja és a jármű menetirányára merőleges sík metszésvonalának a függőlegessel bezárt szöge (2.7 ábra). Értéke pozitív, ha a kerék a függőlegeshez képest kifelé és negatív, ha befelé dől. A dőlést fokban mérjük az alábbi peremfeltételek mellett:
- hátsó kerekek dőlése: egyenesmeneti helyzetben,
- első kerekek dőlése kormánykerék középhelyzetben.
A kerékdőlés nem megfelelő értéke az alábbi hibákat okozhatja:


Csapterpesztés:

A csapterpesztés a tengelycsonk-csap középvonala (valóságos vagy képzetes) és a függőleges által bezárt szög vetülete a menetirányra merőleges síkon (2.8 ábra). Értéke pozitív, ha a tengelycsonk-csap felső vége a függőlegestől befelé dől.
A csapterpesztés értéke alákormányzáskor megnő, ami visszatérítő erőt eredményez. A csapterpesztés nem megfelelő értékéből eredő hibajelenségek:


Vissza


AKCIÓS TERMÉKEK

Sava
Sava ESKIMO HP2 99 H XL ( 210 km/h) téligumi Raktáron
MÉRET: 215/60R16
34 820,- Ft 24 040,- Ft
Téli
C
C
72 dB
Sailun
Sailun Ice Blazer Alpine EVO 95 V XL (690 kg 240 km/h) téligumi Raktáron
MÉRET: 225/45R18
30 000,- Ft 21 180,- Ft
Téli
E
C
72 dB
Hankook
Hankook K125 Ventus Prime3 89 V (580 kg 240 km/h) nyárigumi Raktáron
MÉRET: 205/50R17
55 554,- Ft 29 280,- Ft
Nyári
C
A
71 dB
Vredestein
Vredestein Sportrac 5 75 H (387 kg 210 km/h) nyárigumi Raktáron
MÉRET: 165/60R14
24 816,- Ft 18 489,- Ft
Nyári
E
A
70 dB
Sava
Sava INTENSA HP 2 91 H (615 kg 210 km/h) nyárigumi Raktáron
MÉRET: 205/55R16
17 445,- Ft
Nyári
C
B
70 dB
Nokian
Nokian WR SNOWPROOF 91 T (615 kg 190 km/h) téligumi Raktáron
MÉRET: 195/65R15
17 985,- Ft
Téli
C
B
69 dB
Firestone
Firestone Roadhawk 91 H (615 kg 210 km/h) nyárigumi Raktáron
MÉRET: 205/55R16
31 369,- Ft 18 445,- Ft
Nyári
C
A
70 dB
Firestone
Firestone WINTERHAWK 4 88 T XL (560 kg 190 km/h) téligumi Raktáron
MÉRET: 185/60R15
17 495,- Ft
Téli
E
B
71 dB
Firestone
Firestone Roadhawk 88 T (560 kg 190 km/h) nyárigumi Raktáron
MÉRET: 185/65R15
21 606,- Ft 16 500,- Ft
Nyári
C
A
70 dB
Laufenn
Laufenn LK01 S Fit EQ 97 V (730 kg 240 km/h) nyárigumi Raktáron
MÉRET: 235/50R18
45 271,- Ft 27 795,- Ft
Nyári
E
C
71 dB
Firestone
Firestone Roadhawk 84 T (500 kg 190 km/h) nyárigumi Raktáron
MÉRET: 175/65R15
25 333,- Ft 17 970,- Ft
Nyári
C
A
70 dB
Continental
Continental ContiSportContact 3 91 Y FR (615 kg 300 km/h) nyárigumi Raktáron
MÉRET: 235/40R18
67 278,- Ft 43 050,- Ft
Nyári
E
B
71 dB

LEGFRISEBB HÍREINK

Nem tanácsos késlekedni vagy inkább kivárná az áremelést?
2021-05-04

Nem tanácsos késlekedni vagy inkább kivárná az áremelést?

Válságos helyzetben van a nyersgumi piac. Bármennyire is nem szeretnénk róla beszélni, de ez azt eredményezi, hogy több nagy gumiabroncsgyártó már június 01-től (8-14%) jelentős áremeléssel fog szállítani. Mi felkészültünk és feltöltöttük a raktárkészleteinket, így a vásárlóink kedvezőbb áron juthatnak az abroncsaikhoz, természetesen a készlet erejéig! Kínálatunk igen széles és jelenleg is bővül.
ADAC 2021-es nyári gumi teszt
2021-05-03

ADAC 2021-es nyári gumi teszt

Az ADAC 2021-es nyári gumiabroncs-tesztjeihez a német szervezet kiválasztotta a népszerű 205/55 R16 és 225/50 R17 méretű nyári gumiabroncsokat. A megszokott értékelések mellé felkerült a kopás vizsgálata is. Vannak meglepetések a listában!
A Bridgestone "Fényév"-ekben gondolkodik
2021-04-27

A Bridgestone "Fényév"-ekben gondolkodik

A jövő autói biztosan szuperek és futurisztikusak lesznek, csendben suhannak majd a tényleg dicséretes, kiváló abroncsokon… A holland székhelyű Lightyear és a Bridgestone közötti partnerség már ezt a jövőt vetíti elénk. Teszik ezt úgy, hogy akár már az év vége felé utazhatunk is benne.
2021 Óriás UHP gumik. Van ennél kisebb méretben is?
2021-04-21

2021 Óriás UHP gumik. Van ennél kisebb méretben is?

UHP azaz Ultra nagy teljesítményű abroncsok. Mindössze annyi a baj, hogy a nagy márkák csak gigantikus méretben gyártanak. Mit lehet tenni, ha nem akarok 19”-22”-os kereket vásárolni és esetleg maradnék a némileg kisebb, gyári felniknél?!?