vpn_key vpn_keyBEJELENTKEZÉS
BEJELENTKEZÉS

Elfejejtett jelszó?

search

GUMIABRONCS KERESŐ

MÉRET: / /
Seb. Ind.:
GYÁRTÓK:
TÍPUS:

IDÉNY:
BENZINHATÉKONYSÁG:
ESŐS ÚTON TAPADÁS:
KERES

ACÉL ÉS ALUFELNI

TÍPUS:
GYÁRTÓK:
SZÉLESSÉG X ÁTMÉRŐ: X
OSZTÓKÖR: X
KERES

Futómű állítás
javítás



                                             

-          Futómű javítás és Futómű állítás

 

Az autókban a futómű  ,biztonsági szempontból igen jelenős szerepet tölt be. Sajnos azonban ezt nagyok sokan  figyelmen kívül  hagyják . Pedig a jó állapotú gumiabroncsok és a jó , rendszeresen karbantartott, szervizelt futómű  az egyik legfontosabb tényezője a biztonságos közlekedésnek .

Az autók normális ,rendeltetésszerű használata közben a gumiabroncsnak és a futóműnek  kell biztosítani az autó és az úttest közötti folyamatos kapcsolatot. A gépjárművek gumiabroncsainak állapotát és élettartamát  valamint az autók úton való stabilitását jelentősen befolyásolja a  hibátlan és jól beállított futómű.

Futómű állítás megkezdése előtt mindig meg győződünk hogy a gumiabroncsok állapota megfelelő állapotban vannak-e a levegő nyomása megfelelően be vannak-e állítva , illetve hogy a kormány összekötő  gömbfejek ,  szilentblokkok  és kormánymű kifogástalan állapotban legyenek.

Ezek  alkatrészek valamelyike  rossz állapotú akkor a futómű állítás csak a hibás ,rossz alkatrész cseréje után javasolt.

  Fasep Ato.XP Futóműállító
(Részletek Dr. Lakatos István: Futóműdiagnosztika könyvéből)

2. fejezet: Futóműbeállítási jellemzők

A futómű diagnosztika a kerék- és futómű-beállítási paraméterek méréstechnikája, amelyhez elsőként a mérési viszonyítási rendszert kell definiálni:

  1. A futómű-beállító készülékek a futómű geometriai jellemzői közül számosat a gravitációs erőtér irányához (a gravitáció-vektor által kijelölt függőleges irány) viszonyítanak. Emiatt előfeltétel, hogy a mérés során a jármű vízszintes síkon álljon.
  2. A többi futómű jellemző mérése pedig valamilyen - a járműre jellemző - jellegzetes tengelyhez viszonyítva történik.a jrm vonatkoztatsi tengelyei.jpg Ez utóbbi kifejtéséhez további definíciók szükségesek:
    A legegyszerűbb lehetőség ebből a szempontból a jármű szimmetria tengelye, amely már kétfejes mérőműszerek esetében is alkalmazható (2.2 ábra). Ez azonban az első tengely paramétereinek mérésekor nem ad megfelelően pontos eredményt. A jármű ugyanis a hátsó kerekek középsíkjainak szögfelezője által meghatározott irányba halad. Ezt az irányt nevezik tényleges menettengelynek (2.2 ábra). Menet közben ugyanis a jármű kormányzott kerekei ennek megfelelően állnak be egyenes-menetben. Célszerű tehát, ha az első kerekek beállítási paramétereit a tényleges menettengelynek megfelelően mérjük meg. A négy mérőfejes műszerek erre alkalmasak, hiszen a hátsó két mérőfej által meghatározott tényleges menettengely képezi az első kerekek mérésének alapját

2.1 A kerékbeállítási paraméterek

A kerék-beállítási paraméterek alapvetően befolyásolják a jármű egyenes- és ívmeneti tulajdonságait, a tapadási viszonyokat és a gumiabroncsok kopását.
A kerék-beállítási és kormányzási paraméterek az alábbiak:

Tengelytávolság:

tengelytvolsg.jpgA tengelytávolság az első és a hátsó tengely középvonala között mért távolságot jelenti (2.2 ábra). Többtengelyes járművek esetén az egyes tengelytávolságokat elölről hátrafelé adják meg. Nagyobb tengelytávolság esetén nagyobb hasznos teret lehet kialakítani a járműben és jobb a menetkomfort is. A jármű ilyenkor kevésbé érzékeny a bólintó lengésekre. Kis tengelytávolság esetén viszont könnyebben vehetők be a szűk kanyarok.

Nyomtáv:

nyomtv.jpgA nyomtáv az azonos tengelyen levő kerekek talpfelület középpontjainak távolsága (2.3 ábra). Ikerkerekek esetében az ikerkerék-középpontok közötti távolságot értjük rajta. A nyomtáv nagysága jelentős hatással van a jármű ívmeneti tulajdonságaira. A nagyobb nyomtáv nagyobb ívmeneti sebességet tesz lehetővé. A keresz- és ferde-lengőkaros független kerékfelfüggesztések esetében ki- és berugózáskor nyomtáv-változás lép fel. Ez növeli a gördülési ellenállást és az abroncskopást. Ilyen esetekben romlanak a jármű egyenesmeneti tulajdonságai is.

Kerékösszetartás:

A kerékösszetartás a kétoldali keréksíkok kerékpánt átmérőnyi hosszon vett távolságváltozásának nagysága a vízszintes síkban. A definíció szerinti mértékegysége mm. Amennyiben azonban a jármű vonatkoztatási tengelyéhez (szimmetriatengely, tényleges menettengely) viszonyítva mérjük, fok-szögperc dimenzióban kapjuk meg értékét. Végül, ha a kerékpánt átmérőnél nagyobb hosszra vonatkoztatjuk (pl. a tengelytávra), akkor mértékegysége mm/m.
A kerékösszetartás pozitív, ha a kerékpántok távolsága a menetirány szerint elöl kisebb, mint hátul. Az egyedi kerékösszetartás az egyik oldali kerék vonatkoztatási tengellyel bezárt szögét jelenti. Négyfejes műszer esetén a vonatkoztatási tengely a hátsó tengelynél a jármű szimmetriatengelye, míg az első tengelynél a tényleges menettengely (2.4 ábra).
kerksszetarts.jpgAmennyiben egy adott jármű hátsó tengelyének kerekeinél az egyedi összetartás értékek nem azonosak, akkor az első tengely kerekei által meghatározott szög szögfelezőjének a tényleges menettengellyel párhuzamosnak kell lennie: azaz az azonos egyedi kerékösszetartás értékeket a tényleges menettengelyhez kell beállítani. (2.4 ábra). (Ilyenkor a jármű enyhén oldalazva halad és a kormánykerék nem áll középhelyzetben.)

Egyenesmeneti helyzet:

egyenesmeneti kerklls.jpgA kormányzott kerekek egyenesmeneti helyzetén azt értjük, ha az első kerekek egyedi kerékösszetartása megegyezik (2.5 ábra)

Menettengely szög:

menettengely szg.jpgA menettengely szög (2.6 ábra) a tényleges menettengely és a jármű szimmetriatengelye által bezárt szög. Értéke pozitív, ha a tényleges menettengely előre és balra mutat. A jármű a tényleges menettengely által meghatározott irányban halad egyenesen.
A tényleges menettengely helyzetét az alábbi paraméterek határozzák meg:
- a hátsó kerekek kerékösszetartása,
- a hátsó tengely ferdeállása,
- a hátsó tengely oldalirányú eltolódása.

Kerékdőlés:

kerkdls.jpgA kerékdőlés a kerék síkja és a jármű menetirányára merőleges sík metszésvonalának a függőlegessel bezárt szöge (2.7 ábra). Értéke pozitív, ha a kerék a függőlegeshez képest kifelé és negatív, ha befelé dől. A dőlést fokban mérjük az alábbi peremfeltételek mellett:
- hátsó kerekek dőlése: egyenesmeneti helyzetben,
- első kerekek dőlése kormánykerék középhelyzetben.
A kerékdőlés nem megfelelő értéke az alábbi hibákat okozhatja:


Csapterpesztés:

A csapterpesztés a tengelycsonk-csap középvonala (valóságos vagy képzetes) és a függőleges által bezárt szög vetülete a menetirányra merőleges síkon (2.8 ábra). Értéke pozitív, ha a tengelycsonk-csap felső vége a függőlegestől befelé dől.
A csapterpesztés értéke alákormányzáskor megnő, ami visszatérítő erőt eredményez. A csapterpesztés nem megfelelő értékéből eredő hibajelenségek:


Vissza


AKCIÓS TERMÉKEK

Debica FRIGO HP 2 101 V XL (825 kg 240 km/h) téligumi Raktáron
Debica
MÉRET: 225/55R17
37 370,- Ft 28 230,- Ft
Téli
C
B
72 dB
Sava Intensa UHP 2 97 Y XL FP (730 kg 300 km/h) nyárigumi Raktáron
Sava
MÉRET: 235/45R17
39 194,- Ft 22 015,- Ft
Nyári
C
A
67 dB
Michelin CROSSCLIMATE+ 99 V XL ( 240 km/h) 4 évszakosgumi Raktáron
Michelin
MÉRET: 205/65R15
35 195,- Ft
Négyévszakos
B
B
69 dB
Vredestein Wintrac Pro 100 V XL FSL (800 kg 240 km/h) téligumi Raktáron
Vredestein
MÉRET: 245/45R18
80 218,- Ft 48 290,- Ft
Téli
C
B
72 dB
Fulda KRISTALL CONTROLL HP 89 H (580 kg 210 km/h) téligumi Raktáron
Fulda
MÉRET: 195/60R16
33 180,- Ft 24 595,- Ft
Téli
C
B
70 dB
Vredestein Wintrac Pro 95 V XL FSL (690 kg 240 km/h) téligumi Raktáron
Vredestein
MÉRET: 205/55R17
64 409,- Ft 39 895,- Ft
Téli
E
B
72 dB
Dunlop SP WINTER SPORT 5 92 H (630 kg 210 km/h) téligumi Raktáron
Dunlop
MÉRET: 205/60R16
30 995,- Ft
Téli
C
B
72 dB
GT Radial CHAMPIRO VP1 86 H (530 kg 210 km/h) nyárigumi Raktáron
GT Radial
MÉRET: 195/60R14
25 453,- Ft 13 890,- Ft
Nyári
E
C
71 dB
Vredestein Quatrac 5 79 T (437 kg 190 km/h) 4 évszakosgumi Raktáron
Vredestein
MÉRET: 165/70R13
21 501,- Ft 16 345,- Ft
Négyévszakos
E
C
68 dB
Fulda KRISTALL MONTERO 3 86 T (530 kg 190 km/h) téligumi Raktáron
Fulda
MÉRET: 185/65R14
21 719,- Ft 15 950,- Ft
Téli
E
C
68 dB
Continental ContiWinterContact TS 850 P 98 V XL FR ( 240 km/h) téligumi Raktáron
Continental
MÉRET: 235/45R18
81 349,- Ft 60 895,- Ft
Téli
C
C
72 dB
Sailun Ice Blazer Alpine EVO 102 V XL (850 kg 240 km/h) téligumi Raktáron
Sailun
MÉRET: 225/55R18
25 000,- Ft
Téli
C
C
72 dB

LEGFRISEBB HÍREINK

Melyiket válasszam? Alap vagy Prémium?
2020-10-05

Melyiket válasszam? Alap vagy Prémium?

Ugye, mondanom sem kell, hogy a teljesség igénye nélkül, csak belepillantunk ebbe a terjedelmes, regény hosszúságú témába. Sok tényezőt kell figyelembe venni az új gumiabroncsok vásárlásakor. Nemrégiben megismerkedhettünk a középkategória "tagjaival", de most derítsük ki, hogy mi a különbség a gazdaságos budget és a prémium gumik között?
A középkategória sztárjai
2020-10-02

A középkategória sztárjai

Nem vagyunk egyformák, ahogyan az autóink sem és a vezetési stílusunk sem. Valaki az első, mások a hátsó hajtásra esküsznek, diesel vagy benzin, Japán vagy Német, tea vagy kv, tél vagy nyár ! Sorolhatnánk napestig. Sajnos most nem a nyári hőség időszaka következik, hanem pontosan az ellenkezője. A legtöbb autós számára mindig az őszi átállás és a téli hideg kezdete jelenti a legnagyobb kihívást.
SPECIAL Days  nyereményekkel !
2020-10-01

SPECIAL Days nyereményekkel !

Vásároljon legalább 2 db Point-S vagy Bridgestone gumiabroncsot és nyerjen.
A Blizzak LM005 kategóriája legjobbja az ADAC téli gumi teszten
2020-09-28

A Blizzak LM005 kategóriája legjobbja az ADAC téli gumi teszten

Európa legnagyobb autós szövetsége (ADAC) a 2020-as téli gumik tesztjén a Blizzak LM005-nek adta a teszt legjobb profilja díjat. A Blizzak LM005 a Bridgestone legfontosabb terméke a téli szezonra. Az abroncs a Bridgestone Nano ProTech ™ keverékéből van kialakítva, amely nagy szilícium-dioxid-tartalommal rendelkezik.