A világon először az új Pirelli Cyber gumiabroncs már alapkivitelben képes „beszélgetni egy autóval”.
Egy sikeres világpremier a Pirelli Cyber Tire rendszerének köszönhetően.
A gumiabroncsban egy érzékelőt helyeztek el, amely a biztonságos vezetéshez elengedhetetlen adatokat gyűjt és összekapcsolódik az autó fedélzeti számítógépébe integrált szoftverrel.
Jelen esetben a szóban forgó autó a McLaren hibrid szuper autója, az Artura.
A Cyber Tire technológia rengeteg információt ad az autónak és a sofőrnek.
Például láthatjuk a gumiabroncs „útlevelét”, tehát a gumiabroncs típusát, legyen az téli vagy nyári változat, az előírt nyomást, terhelési indexet és sebességet, valamint az aktuális futási információkat.
Aktuális, pillanatnyi értékek is feltárulnak előttünk, mint a gumik hőmérséklete és nyomása. Ez az információk létfontosságúak a biztonság szempontjából.
PIRELLI CYBER GUMI
Az információkat nagyobb pontossággal szolgáltatják mint a hagyományos szelep érzékelők, mivel a Pirelli adó-érzékelők közvetlenül gumiabroncsokkal érintkeznek, nem pedig a keréktárcsákkal.
Az új rendszerű szolgáltatott adatokat a Pirelli által létrehozott szoftver dolgozza fel, amely beépül az autó elektronikájába. Néhány információ látható csak az irányítópult központi kijelzőjén.
Az adatok többségét maga az autó elektronikája használja fel a figyelmeztető rendszerek kalibrálásához, a gumiabroncsok pontos jellemzői és állapotuk alapján.
A BIZTONSÁG ELSŐ AZ ÚTON
A Pirelli Cyber Tire rendszerével felszerelt autó figyelmeztetheti a sofőrt, hogy a biztonságos vezetés érdekében ellenőriznie kell a gumiabroncsok nyomását.
Jelzést ad, amikor ideje a szezonnak megfelelően megváltoztatni az abroncsok típusát. Az autó figyelmezteti a sofőrt, amikor az abroncs eléri a maximális sebességét.
A Cyber abroncsok egyedi funkcióit a gyártók határozzák meg minden modellhez alkalmazva.
A McLaren esetében ezen funkciók egy részét kifejezetten a versenypályán való használatra választották ki. Például a Pirelli Cyber Tire lehetővé teszi a vezető számára, hogy az abroncsnyomást úgy alakítsa, hogy az egyéni vezetési stílus alapján jobb teljesítményt érjen el a pályán.
Ennek eredményeként az egyes járművezetők által kapott figyelmeztetések is megváltoznak.
A járművezetőket arról is értesíteni lehet, amikor a gumiabroncsok mikor érik el az optimális hőmérsékletet, így lehetővé téve számukra a lehető legnagyobb teljesítményt kihasználását.
A Pirelli mérnökei testre szabott P Zero abroncsokat fejlesztettek ki a McLaren Artura számára, elöl 235 / 35Z R19 méretben, hátul pedig 295/35 R20 méretben.
Az abroncsok aszimmetrikus mintázatúak ami kiváló fékteljesítményt biztosít, hogy minden körülmények között garantálja az autó irányíthatóságát, különösen nedves felületeken.
Kaphatók már a kifejezetten a pályán és a közúton való használatra kifejlesztett P Zero Corsa abroncsok is, akár P Zero Winter változatban is.
A Pirelli Cyber Tire rendszer képviseli a gumiabroncsok jövőjét.
Lehetővé teszi számunkra a potenciális veszélyes helyzetek azonosítását, így előrejelezheti a tapadás elvesztését és az aquaplaningot, ami azt jelenti, hogy az autó elektronikája azonnal beavatkozhat.
Még 2019 novemberében a Pirelli volt az első gumiabroncs-vállalat a világon, amely az érzékelőkkel felszerelt intelligens gumiabroncsoknak köszönhetően az 5G hálózaton keresztül megosztotta az útfelületre vonatkozó információkat.
Ezt a torinói „világelső 5G továbbfejlesztett ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) szolgáltatások” nevű rendezvényen mutatták be.
Ezek a rendszerek folyamatosan fejlődnek, ahogy az autók vezetési rendszerei is egyre fejlettebbé válnak.
Az útburkolat és az időjárási viszonyok által tapasztalt tapadási szinteket kiértékelve előfordulhat, hogy az autó automatikusan lelassul.
Mivel a járművek közötti kapcsolat is elérhetővé válik az interneten, egy autó képes lesz tanácsot adni más vezető nélküli autóknak a közvetlen veszélyről.
(2021-02-22)