Mára már teljesen természetes felszerelés az autókban a TPMS.
Az EU tagállamaiban 2014 novemberétől csak olyan személyautókat
lehet forgalomba hozni, amelyeket felszereltek abroncsnyomás-ellenőrző rendszerrel.
(Tire Pressure Monitoring System)
Az utakon közlekedő autókban általában kétféle rendszert találhatunk.
Ezek a direkt és az indirekt visszajelzők.
Az egyszerűbb indirekt rendszerek esetében a keréknyomást az ABS szenzorból származó adatokból, azok forgási sebességéből számolja ki, miután a nyomáskülönbség más értékeket eredményez.
A direkt abroncsnyomás-ellenőrző rendszer, a kerekekben lévő nyomást, az abroncs belsejében elhelyezett, vezeték nélküli szenzorok által méri. A szenzorok jeleket továbbítanak a jármű fedélzeti számítógépének, így a járművezető folyamatosan ellenőrizheti a gumik légnyomását.
Probléma esetén a rendszer azonnali figyelmeztetést küld. A direkt rendszer tekinthető a legmegbízhatóbbnak, mivel a keréknyomást közvetlenül, külön-külön méri.
Ha egy járműbe már be van szerelve a TPMS rendszer, akkor néhány kulcsfontosságú dolgot mindig ellenőrizni kell.
Az alábbiakban lássunk néhány olyan hibát, amelyet a gumiabroncsok levegővel való feltöltésekor követnek el és amelyek a lámpa folyamatos világítását okozhatják:
01; A gumikat meleg állapotban helyezték nyomás alá.
A levegő felmelegedésével tágul, így az abroncsok légnyomása természetesen megnő, ahogy a gumik forognak és felmelegednek. Nagyon gyakori, hogy egy jármű az egész éjszakai lehűlés után reggel folyamatos TPMS fényt mutat, majd a jármű vezetése közben kialszik. Még akkor is, ha a nyomás a gumiabroncs meleg állapotában van, ne feledje, hogy a gumiabroncs nyomása 1-3% -kal csökkenhet, ha a gumiabroncs lehűl, ez lehet éppen elég ahhoz, hogy a TPMS-fény ismét világítson.
02; A gumiabroncsokat nem a megfelelő légnyomásra fújták, akkor ez gyakran zavaró lehet az átlagos sofőr számára. A gumiabroncsokban mindig a jármű „B” oszlopán elhelyezett információs tábla szerinti nyomást kell biztosítani.
03; Ha a pótkereket nem ellenőrizték, akkor ez is lehet egy hiba forrása. Egyes járművek a tartalék gumiabroncs nyomását is leolvassák, ezért fontos ellenőrizni, hogy a pótkerék is megfelelő nyomással van-e ellátva annak biztosítása érdekében, hogy a TPMS lámpa ne égjen. Ha a TPMS jelzőfény 60-90 másodpercig villog, akkor az maga a TPMS rendszer a problémáját jelenti. Valószínűleg egy vagy több gumiabroncsban van egy elhalt, sérült vagy hiányzó érzékelő. Gyors teszt elvégzésével azonosítani tudja az érzékelők működését, hibáját. Ha hibát tapasztal, a lehetőség szerint, minél hamarabb keressen fel egy szakszervizt.
A meghibásodások néhány esetben akár láthatók is a kerekeken.
Szemrevételezéssel először ellenőrizze, hogy lát-e sérülést a gumikon illetve a felniken. Ha a szelep szára hajlottnak tűnik, az azt jelezheti, hogy a sofőr éppen egy járdaszegélynek ütközött vagy egy kátyúba hajtott és ez okozhatta a meghibásodást. Ha sérülés áll fenn, az egyedüli megoldás az érzékelő cseréje.
2. Ha nem talál látható sérülést, akkor nagy valószínűséggel az érzékelő akkumulátora ment tönkre.
A TPMS érzékelő akkumulátorait nem lehet kicserélni, ezért ha ez lemerült, akkor bizony új érzékelőket kell beszereltetni.
Jó, ha tudja, hogy ebben az esetben a másik három (vagy négy) érzékelő is hamarosan feladja a harcot, tehát célszerű egyszerre kicseréltetni mindet. Így időt és pénzt takarít meg és persze megóvja magát az ismételődő bosszúságoktól.
(2021-03-25)