Gondolkodjunk el azon, hogyan változna meg az életünk a természetes gumi nélkül! Igen, szinte felsorolhatatlan, hogy mennyi minden hiányozna vagy nem a mai megszokott formájában létezne… !
A járvány okozta üzemleállásokkal és globális chiphiánnyal küszködő autógyártók most újabb ellátási lánc hibával néznek szembe: Ez pedig a nagy ütemben fogyó gumikészlet.
A gumiipart a kistermelők uralják, ami megnehezíti a gyártók gyors alkalmazkodását a kereslet változásakor.
Az árak erősen ingadoznak és az ellátási láncnak is hatalmas problémáik vannak.
A világ most ráeszmél, hogy milyen értékes is számunkra a kutyatejfélék növénycsaládjába tartozó kaucsukfa.
A természetes gumit a fák fehér nedvéből állítják elő, amelyek olyan országok meleg, nedves éghajlatán találhatók, mint Thaiföld és Vietnam.
Míg egyes alkatrészek előállításánál a kőolajból származó szintetikus anyagokat részesítik előnyben, a természetes változat olyan tulajdonságokkal bír, amelyek szükségesek az olyan termékek esetében, mint a kesztyűk, a csomagolószalagok és persze az autógumik.
Thaiföld, a világ legnagyobb gumigyártója és exportőre. Több éven át a tartósan alacsony árakkal küzdöttek, ami arra késztette a gazdálkodókat, hogy több fát csapoljanak le a minimálisnak tekinthető jövedelmük ellensúlyozására.
A termelési kényszer viszont nem ösztönözte őket a további ültetésre.
A természeti elemek sem adtak támogatást a környék fáinak, beleértve az aszályt, az áradásokat és a levélbetegségeket, így érthetően megcsappant a kinyerhető nyersanyagok mennyisége. A kevesebb megtermelt gumi sokkal rövidebb idő alatt elfogy, így a gumi ára emelkedik.
Az ellátási kérdések csak az elmúlt év második felében kezdték el sújtani az Egyesült Államokat amikor Kína, a világ legnagyobb autópiaca és a természetes gumi legnagyobb fogyasztója kihasználta az alacsony árakat és a gazdaság élénkülését. Kína jelentős beszerzéseket hajtott végre, hogy részben a vietnami vásárlásokkal töltse fel a nemzeti tartalékait.
Az erőlködő hajózási társaságok többször nem tudják teljesíteni a Kína felöli gumiszállítást, így egyes amerikai autóipari beszállítók -akik közelebb vannak a „tűzhöz”- azonnal lecsapnak az elérhető készletekre, biztosítván
a saját igényeiket, mielőtt a piac tovább szorul.
A gumihiány a járműgyártás további megzavarásával fenyeget, miközben a kereslet fellendült.
A gumiproblémák különösen nehézkesnek bizonyulhatnak, mert az új telepítésű fáknak hét évre van szükségük az éréshez, így nem valószínű, hogy az eddigi készlet mennyisége gyorsan visszaállna a megszokottra.
"Olyan ez, mint a papírtörlő (WC papír) a korai Covid-válság idején" - mondta Steve Wybo, aki a Conway MacKenzie tanácsadó cég egyik csoportjának vezetője.
"Ha valamelyik gyártó elérhet valamilyen műanyagot vagy gumit, akkor többet fog berendelni mint amire szüksége van, mert nem tudja, mikor lesz majd legközelebb lehetősége a beszerzésre."
Az autógyártók, köztük a Ford Motor Co. és a Stellantis NV -korábban Fiat Chrysler- azt állítják, hogy figyelemmel kísérik a gumi helyzetet, de még nem éreztek negatív hatást.
A General Motors Co. hasonlóan azt mondja, hogy nem aggódik a gumiellátása miatt.
A francia Michelin, a világ egyik legnagyobb gumiabroncs-gyártója jelenleg a kikötői torlódásokkal szembesül, ugyanis közvetlenül Ázsiából szállíttat.
Egyéb, az Egyesült Államok forgalmazására támaszkodó gyártók számára a gumi alapanyag beszerzése a továbbiakban is aggodalomra ad okot.
"Mindenkit figyelmeztettem arra, hogy az anyagokat olyan gyorsan veszem el, amilyen gyorsan csak el tudom kapni" - mondta Gary Busch, a terepjárókhoz és mezőgazdasági járművekhez gumiabroncsokat gyártó Carlstar Group globális beszerzési igazgatója.
Sajnos a közeljövőben nem a gumi lesz az egyetlen problémás alapanyag...
A Trafigura Group árukereskedő szerint 2030-ra legalább 10 millió tonna rézhiány lehet, ha nem lesznek új feltárások.
Egy mondattal kanyarodjunk vissza a legelejére!
Kína legutóbbi gumivásárlásai egy újabb sérülékenységre hívta fel az Egyesült Államok figyelmét.
"Amelyik országnak nincs nemzeti készlete, az a hazai vállalatok biztonságos működését veszélyezteti."
"Az emberek a hosszú ideig azt hitték, hogy a piaci kereslet és a kapitalizmus mindig ott lesz" - mondta Dan Finkenstadt, a kaliforniai Monterey-i Naval Graduate Defense Management School professzora
"Ez nem történhetne meg egy természetes vészhelyzetben, ahol mindenki egyszerre, egyfelé húz."
(auto.economictimes.indiatimes.com alapján)
(2021-04-19)