A gumiabroncsunkon nem minden sérülést, hibát lehet javíttatni.
Sokan nem gondolnak rá, hogy a nem megfelelő műszaki állapotú járműveikkel, kopott, sérült gumiabroncsaikkal nem csak mások életét, de a sajátjukat is veszélyeztetik.
Be kell látnunk, ha nagy a baj, akkor le kell mondanunk az eddig használt guminkról és újat kell beszereznünk.
Nézzük, mit lehet és mit nem lehet javítani!
Elhelyeztem a cikkben néhány, már-már „fájdalmasan humoros” fotót, amitől szinte a lélegzetünk is eláll! 😉
Defekt:
sérült abroncs, ami legtöbbször javítható
A futófelületen található legtöbb, 6 mm-nél nem nagyobb lyukat vagy vágást kizárólag szakszervizben egy abroncsszakértő tud megjavítani az iparág által jóváhagyott eljárások alapján.
A keréken kívülről végzett defektjavítás nem megbízható és veszélyes, mert a kilyukadt abroncs belsejét is meg kell vizsgálni.
A radiálabroncsok (azaz a legtöbb gumi) megfelelő javításához foltot kell helyezni az abroncs belső rétegére, a lyukat pedig gumival kell kitölteni.
Ne próbáljon 6 mm-nél nagyobb lyukakat javíttatni a futófelületen, illetve bármilyen lyukat az oldalfalon!
Szintén ne próbálja megjavíttatni az olyan abroncsokat, amelyeknek a profilmélysége kevesebb, mint 1,6 mm.
A sérült kereket cserélje a pótkerékre – de először ellenőrizze a pótkerék oldalfalán a megfelelő abroncsnyomást, valamint a sebesség és futásteljesítmény korlátozásait.
Lehetőleg minél hamarabb keressen egy szakszervizt.
Leengedett abroncs:
nincs meg a megfelelő légnyomás
Az abroncs külső szélein jobban kopik a futófelület, és ez csökkenti az élettartamát.
Túlzott hőt termel, aminek következtében csökken az abroncs tartóssága, és meg is hibásodhat. A megnövekedett gördülő ellenállás a fogyasztás növekedéséhez vezet.
Fújja fel az abroncsot addig, amíg el nem éri a megfelelő légnyomást. A nyomás értékét a kézikönyvben vagy az ajtón elhelyezett matricán találja.
Bemélyedés:
Ez nem probléma! Ilyen a normál radiálabroncs oldalfala.
A bemélyedések természetesek a radiál abroncsokon (azaz a legtöbb gumin) és nincsenek hatással a teljesítményre.
Az abroncsok oldalfalának szerkezetében egy vagy több réteg egymással párhuzamosan futó szövetszál van. Ahol a szálak keresztezik egymást, gyakran enyhe bemélyedés található.
Kitüremkedés
Sérült abroncs,
Ha ilyen sérülést tapasztal, akkor azonnal cserélje át a járműve kerekét a megfelelő pótkerékre és keressen fel egy szakszervizt. Ilyen sérüléssel való közlekedés kiemelten balesetveszélyes!
Folglalja le akár most az önnek legmegfelelőbb időpontot Online!
https://gumiszervizem.hu/booking/69
Nincs megfelelő nyomás az abroncsban
Az abroncs külső szélein jobban kopik a futófelület, így túlzott hőt termel, aminek következtében csökken az abroncs tartóssága és meg is hibásodhat.
A megnövekedett gördülő ellenállás a fogyasztás növekedéséhez vezet.
Fújja fel az abroncsot addig, amíg el nem éri a megfelelő légnyomást.
A nyomás értékét a kézikönyvben vagy az ajtón elhelyezett matricán találja.
Túlfújt állapot
A futófelület közepén van a teher, így gyorsabban kopik, mint kívül.
Hideg állapotban ellenőrizze az abroncsokban lévő légnyomást.
Engedjen ki levegőt, amíg a légnyomás meg nem felel a gyártó által ajánlottnak.
A légnyomás értékét a kézikönyvben vagy az ajtón elhelyezett matricán találja.
Egyenetlen kopás, Kagylós kopás
futómű-beállítást igényel
Egyenetlen kopáskor a futóművet kell ellenőriztetni.
Vizsgáltassa ki a probléma okát. Néhány esetben hátul is állítani lehet -kell- a futóművet.
Az ilyen abroncsokat nem ajánlatos a továbbiakban használni!
Folglalja le akár most az önnek legmegfelelőbb időpontot Online!
https://gumiszervizem.hu/booking/69
Fűrészfogas kopás
futómű helytelen beállítása
Ha a futómű beállítása helytelen, a futófelület szélén fűrészfogas mintázat jelenik meg. Ezt az út egyenetlen súrlódása okozza.
Az autón valószínűleg kerékösszetartási vagy -széttartási beállítást kell végezni. Ennek a vizsgálatát szakember tudja elvégezni.
Folglalja le akár most az önnek legmegfelelőbb időpontot Online!
https://gumiszervizem.hu/booking/69
Keresztirányú csíkok a futófelületen
Minden abroncs futófelületén kopásjelző mutatja, amikor a fennmaradó profilmélység 1,6 mm.
Amikor már csak 1,6 mm profilmélység maradt, vagy amikor az abroncs bármely területén megjelennek a kopásjelzők, a gumi elkopott és cserélni kell.
Vigye el a járművét szakemberhez vizsgálatra.
Folglalja le akár most az önnek legmegfelelőbb időpontot Online!
https://gumiszervizem.hu/booking/69
Forrás: Michelin
Így a végén, mutatok még néhány hajmeresztő esetet!
Nos ezeket a gumikat nem kell már megjavítani!:
(2021-02-09)