vpn_key vpn_keyBEJELENTKEZÉS
BEJELENTKEZÉS

Elfejejtett jelszó?

search

GUMIABRONCS KERESŐmenu

MÉRET: / /
Seb. Ind.:
GYÁRTÓK:
TÍPUS:

IDÉNY:
BENZINHATÉKONYSÁG:
ESŐS ÚTON TAPADÁS:
KERES

ACÉL ÉS ALUFELNImenu

TÍPUS:
GYÁRTÓK:
SZÉLESSÉG X ÁTMÉRŐ: X
OSZTÓKÖR: X
KERES

Futómű állítás
javítás



                                             

-          Futómű javítás és Futómű állítás

 

Az autókban a futómű  ,biztonsági szempontból igen jelenős szerepet tölt be. Sajnos azonban ezt nagyok sokan  figyelmen kívül  hagyják . Pedig a jó állapotú gumiabroncsok és a jó , rendszeresen karbantartott, szervizelt futómű  az egyik legfontosabb tényezője a biztonságos közlekedésnek .

Az autók normális ,rendeltetésszerű használata közben a gumiabroncsnak és a futóműnek  kell biztosítani az autó és az úttest közötti folyamatos kapcsolatot. A gépjárművek gumiabroncsainak állapotát és élettartamát  valamint az autók úton való stabilitását jelentősen befolyásolja a  hibátlan és jól beállított futómű.

Futómű állítás megkezdése előtt mindig meg győződünk hogy a gumiabroncsok állapota megfelelő állapotban vannak-e a levegő nyomása megfelelően be vannak-e állítva , illetve hogy a kormány összekötő  gömbfejek ,  szilentblokkok  és kormánymű kifogástalan állapotban legyenek.

Ezek  alkatrészek valamelyike  rossz állapotú akkor a futómű állítás csak a hibás ,rossz alkatrész cseréje után javasolt.

  Fasep Ato.XP Futóműállító
(Részletek Dr. Lakatos István: Futóműdiagnosztika könyvéből)

2. fejezet: Futóműbeállítási jellemzők

A futómű diagnosztika a kerék- és futómű-beállítási paraméterek méréstechnikája, amelyhez elsőként a mérési viszonyítási rendszert kell definiálni:

  1. A futómű-beállító készülékek a futómű geometriai jellemzői közül számosat a gravitációs erőtér irányához (a gravitáció-vektor által kijelölt függőleges irány) viszonyítanak. Emiatt előfeltétel, hogy a mérés során a jármű vízszintes síkon álljon.
  2. A többi futómű jellemző mérése pedig valamilyen - a járműre jellemző - jellegzetes tengelyhez viszonyítva történik.a jrm vonatkoztatsi tengelyei.jpg Ez utóbbi kifejtéséhez további definíciók szükségesek:
    A legegyszerűbb lehetőség ebből a szempontból a jármű szimmetria tengelye, amely már kétfejes mérőműszerek esetében is alkalmazható (2.2 ábra). Ez azonban az első tengely paramétereinek mérésekor nem ad megfelelően pontos eredményt. A jármű ugyanis a hátsó kerekek középsíkjainak szögfelezője által meghatározott irányba halad. Ezt az irányt nevezik tényleges menettengelynek (2.2 ábra). Menet közben ugyanis a jármű kormányzott kerekei ennek megfelelően állnak be egyenes-menetben. Célszerű tehát, ha az első kerekek beállítási paramétereit a tényleges menettengelynek megfelelően mérjük meg. A négy mérőfejes műszerek erre alkalmasak, hiszen a hátsó két mérőfej által meghatározott tényleges menettengely képezi az első kerekek mérésének alapját

2.1 A kerékbeállítási paraméterek

A kerék-beállítási paraméterek alapvetően befolyásolják a jármű egyenes- és ívmeneti tulajdonságait, a tapadási viszonyokat és a gumiabroncsok kopását.
A kerék-beállítási és kormányzási paraméterek az alábbiak:

Tengelytávolság:

tengelytvolsg.jpgA tengelytávolság az első és a hátsó tengely középvonala között mért távolságot jelenti (2.2 ábra). Többtengelyes járművek esetén az egyes tengelytávolságokat elölről hátrafelé adják meg. Nagyobb tengelytávolság esetén nagyobb hasznos teret lehet kialakítani a járműben és jobb a menetkomfort is. A jármű ilyenkor kevésbé érzékeny a bólintó lengésekre. Kis tengelytávolság esetén viszont könnyebben vehetők be a szűk kanyarok.

Nyomtáv:

nyomtv.jpgA nyomtáv az azonos tengelyen levő kerekek talpfelület középpontjainak távolsága (2.3 ábra). Ikerkerekek esetében az ikerkerék-középpontok közötti távolságot értjük rajta. A nyomtáv nagysága jelentős hatással van a jármű ívmeneti tulajdonságaira. A nagyobb nyomtáv nagyobb ívmeneti sebességet tesz lehetővé. A keresz- és ferde-lengőkaros független kerékfelfüggesztések esetében ki- és berugózáskor nyomtáv-változás lép fel. Ez növeli a gördülési ellenállást és az abroncskopást. Ilyen esetekben romlanak a jármű egyenesmeneti tulajdonságai is.

Kerékösszetartás:

A kerékösszetartás a kétoldali keréksíkok kerékpánt átmérőnyi hosszon vett távolságváltozásának nagysága a vízszintes síkban. A definíció szerinti mértékegysége mm. Amennyiben azonban a jármű vonatkoztatási tengelyéhez (szimmetriatengely, tényleges menettengely) viszonyítva mérjük, fok-szögperc dimenzióban kapjuk meg értékét. Végül, ha a kerékpánt átmérőnél nagyobb hosszra vonatkoztatjuk (pl. a tengelytávra), akkor mértékegysége mm/m.
A kerékösszetartás pozitív, ha a kerékpántok távolsága a menetirány szerint elöl kisebb, mint hátul. Az egyedi kerékösszetartás az egyik oldali kerék vonatkoztatási tengellyel bezárt szögét jelenti. Négyfejes műszer esetén a vonatkoztatási tengely a hátsó tengelynél a jármű szimmetriatengelye, míg az első tengelynél a tényleges menettengely (2.4 ábra).
kerksszetarts.jpgAmennyiben egy adott jármű hátsó tengelyének kerekeinél az egyedi összetartás értékek nem azonosak, akkor az első tengely kerekei által meghatározott szög szögfelezőjének a tényleges menettengellyel párhuzamosnak kell lennie: azaz az azonos egyedi kerékösszetartás értékeket a tényleges menettengelyhez kell beállítani. (2.4 ábra). (Ilyenkor a jármű enyhén oldalazva halad és a kormánykerék nem áll középhelyzetben.)

Egyenesmeneti helyzet:

egyenesmeneti kerklls.jpgA kormányzott kerekek egyenesmeneti helyzetén azt értjük, ha az első kerekek egyedi kerékösszetartása megegyezik (2.5 ábra)

Menettengely szög:

menettengely szg.jpgA menettengely szög (2.6 ábra) a tényleges menettengely és a jármű szimmetriatengelye által bezárt szög. Értéke pozitív, ha a tényleges menettengely előre és balra mutat. A jármű a tényleges menettengely által meghatározott irányban halad egyenesen.
A tényleges menettengely helyzetét az alábbi paraméterek határozzák meg:
- a hátsó kerekek kerékösszetartása,
- a hátsó tengely ferdeállása,
- a hátsó tengely oldalirányú eltolódása.

Kerékdőlés:

kerkdls.jpgA kerékdőlés a kerék síkja és a jármű menetirányára merőleges sík metszésvonalának a függőlegessel bezárt szöge (2.7 ábra). Értéke pozitív, ha a kerék a függőlegeshez képest kifelé és negatív, ha befelé dől. A dőlést fokban mérjük az alábbi peremfeltételek mellett:
- hátsó kerekek dőlése: egyenesmeneti helyzetben,
- első kerekek dőlése kormánykerék középhelyzetben.
A kerékdőlés nem megfelelő értéke az alábbi hibákat okozhatja:


Csapterpesztés:

A csapterpesztés a tengelycsonk-csap középvonala (valóságos vagy képzetes) és a függőleges által bezárt szög vetülete a menetirányra merőleges síkon (2.8 ábra). Értéke pozitív, ha a tengelycsonk-csap felső vége a függőlegestől befelé dől.
A csapterpesztés értéke alákormányzáskor megnő, ami visszatérítő erőt eredményez. A csapterpesztés nem megfelelő értékéből eredő hibajelenségek:


Vissza


KIEMELT AJÁNLATAINK

Debica
Debica PASSIO 2 NEW 82 T (475 kg 190 km/h) nyárigumi Raktáron
MÉRET: 185/60R14
20 350,- Ft
Üzemanyaghatékonyság
Nedves fékút
Téli használatra is megfelel
Szöges gumi
Zajszint
Nyári
C
C
-
-
70 dB
Hankook
Hankook K127 98 Y ( 300 km/h) nyárigumi Raktáron
MÉRET: 265/40R19
31 000,- Ft
Üzemanyaghatékonyság
Nedves fékút
Téli használatra is megfelel
Szöges gumi
Zajszint
Nyári
D
B
-
-
71 dB
Sebring
Sebring All Season 82 V (475 kg 240 km/h) 4 évszakosgumi Raktáron
MÉRET: 195/50R15
21 250,- Ft
Üzemanyaghatékonyság
Nedves fékút
Téli használatra is megfelel
Szöges gumi
Zajszint
Négyévszakos
D
C
Téli használatra is megfelel
-
70 dB
Hankook
Hankook K127 103 Y XL (875 kg 300 km/h) nyárigumi Raktáron
MÉRET: 275/35R21
85 999,- Ft
Üzemanyaghatékonyság
Nedves fékút
Téli használatra is megfelel
Szöges gumi
Zajszint
Nyári
C
A
-
-
73 dB
Point S
Point S Summer S 98 Y XL FR ( 300 km/h) nyárigumi Raktáron
MÉRET: 235/45R18
38 660,- Ft
Üzemanyaghatékonyság
Nedves fékút
Téli használatra is megfelel
Szöges gumi
Zajszint
Nyári
C
B
-
-
72 dB
Vredestein
Vredestein Ultrac 91 Y FSL (615 kg 300 km/h) nyárigumi Raktáron
MÉRET: 225/45R17
32 400,- Ft
Üzemanyaghatékonyság
Nedves fékút
Téli használatra is megfelel
Szöges gumi
Zajszint
Nyári
C
A
-
-
69 dB
Continental
Continental ContiPremiumContact 2 DOT5014 79 H (437 kg 210 km/h) nyárigumi Raktáron
MÉRET: 175/60R14
7 000,- Ft
Nyári
E
B
70 dB
Point S
Point S Summer S 92 Y XL FR (630 kg 300 km/h) nyárigumi Raktáron
MÉRET: 225/40R18
27 500,- Ft
Üzemanyaghatékonyság
Nedves fékút
Téli használatra is megfelel
Szöges gumi
Zajszint
Nyári
C
B
-
-
72 dB
Sailun
Sailun ATREZZO ECO 82 T DOT21 (475 kg 190 km/h) nyárigumi Raktáron
MÉRET: 175/70R13
13 399,- Ft
Üzemanyaghatékonyság
Nedves fékút
Téli használatra is megfelel
Szöges gumi
Zajszint
Nyári
D
B
-
-
70 dB
Sailun
Sailun ATREZZO 4 SEASONS 87 V (545 kg 240 km/h) 4 évszakosgumi Raktáron
MÉRET: 195/55R16
19 999,- Ft
Négyévszakos
E
C
72 dB
Sebring
Sebring ULTRA HIGH PERFORMANCE 98 Y XL ( 300 km/h) nyárigumi Raktáron
MÉRET: 225/50R17
26 699,- Ft
Üzemanyaghatékonyság
Nedves fékút
Téli használatra is megfelel
Szöges gumi
Zajszint
Nyári
C
C
-
-
72 dB
Hankook
Hankook K127 103 W XL (875 kg 270 km/h) nyárigumi Raktáron
MÉRET: 235/50R19
50 999,- Ft
Üzemanyaghatékonyság
Nedves fékút
Téli használatra is megfelel
Szöges gumi
Zajszint
Nyári
C
A
-
-
72 dB

LEGFRISEBB HÍREINK

Ne vesszen kárba egy csomó alapanyag!
2021-05-18

Ne vesszen kárba egy csomó alapanyag!

Tudta? Ha összefűzné az Európában évente felhalmozott, több mint 300 000 000 elhasznált abroncsot, akkor szinte az egész világot körülérné? Mit lehet tenni ennyi kiváló nyersanyaggal?
Van különbség az EV és a Normál gumi között?
2021-05-14

Van különbség az EV és a Normál gumi között?

Az akkumulátoros elektromos járművek gumiabroncsainak megvásárlása a szokásos módon kezdődik. Megvizsgáljuk a költségeket, tartósságot, nedves tapadást, zajszintet, stb. Viszont egyes paraméterek bonyolultabbak és ez már szakértelmet kíván. De miben is különböznek az EV (electric vehicles) gumik a normál gumiabroncsoktól?
Michelin e-PRIMACY. Ha megnézed, azonnal beleszeretsz!
2021-05-12

Michelin e-PRIMACY. Ha megnézed, azonnal beleszeretsz!

Michelin e-PRIMACY. Ha megnézed, azonnal beleszeretsz! SőőT! A francia Michelin gumiabroncsgyártó új „ÖKO-FELELŐSSÉGES” e-PRIMACY abroncsa már megérkezett az üzletünkbe. Ez az első Michelin gumiabroncs, amely szén-dioxid-semleges. Ha megnézed, tényleg azonnal beleszeretsz, mert kevés termék képes egyszerre a kiváló tapadásra és alacsony gördülési ellenállásra!
Vásárlók véleménye - Bridgestone Turanza T005 - 195/65 R15 és 205/55R16
2021-05-08

Vásárlók véleménye - Bridgestone Turanza T005 - 195/65 R15 és 205/55R16

Miért választják olyan sokan a Bridgestone T005 abroncsokat? Miért a két legkedveltebb méret a 195/65 R15 és a 205/55R16? Nagyon egyszerű a válasz! Most ne a meggyőző gyári adatokra hagyatkozunk, hanem inkább mondják el a véleményeiket, tapasztalataikat a vásárlók!